Här följer en beskrivning av de klasser jag erbjuder som startar säsongsvis, vår och höst. Du utövar passen bäst i löst sittande kläder som du känner dig bekväm i. Ullmatta, stol sittkudde och filt finns för utlåning. Jag erbjuder också privata konsultationer, läs mer om det här.

Kundaliniyoga med meditation

Kundaliniyoga är en dynamisk yogaform där olika yogasövningar (asanas) utförs i samspel med andningen. Varje pass innehåller dessutom mantran, meditation och avslappning. Övningarna ger mental avslappning och ökad insikt om kroppens och sinnets samspel, samtidigt som den fysiska flexibiliteten ökar. Resultatet blir en fantastisk möjlighet att länka ihop höger och vänster hjärnhalva med kropp och ande, att känna kraften från jorden och bekanta sig med de oändliga aspekterna av sig själv.

Passet, som är 1,5 timme börjar alltid med intoning, därefter följer pranayama, sköna andningsövningar, som gör att du släpper stress och landar i nuet. Efter uppvärmningen kommer kriyan – en serie med yogaövningar som är olika från gång till gång och som har ett specifikt syfte, som t ex stärka njurar och binjurar, bli av med  stress eller ohälsosamma beroenden.
Efter kriyan följer avslappning, ofta till gongens fantastiska vibrationer. Passet avslutas med meditation och slutligen uttoning. I början av varje termin går vi extra noga igenom yogisk andning, eldandning och rotlås samt förklarar innebörden av mantran vi använder för in/uttoning och vid meditationerna. Inga förkunskaper krävs. Passar såväl nybörjare som mer vana utövare.

Stolsyoga

Stolsyoga en yoga för dig som tycker att det är besvärligt att sitta på mattan eller lätt blir yr. Hela passet sker på stol eller med hjälp av stolen. Vi  gör mjuka övningar anpassade för stela kroppar i harmoni med andningen. Spänningar i muskler släpper, rörligheten ökar och sinnet slappnar av med lugn och nyfiken närvaro som resultat. Du behöver löst sittande kläder som du känner dig bekväm i. Inga förkunskaper krävs. Stolsyogakurser pågår 5 gånger och startar vid intresse, minst 5 deltagare. Anmäl ditt intresse så startar vi så fort vi har en grupp!

Avstressningsyoga

Kundaliniyoga är utformad för att bli av med den uppbyggda stressen i kroppen genom rörelse och andning (asanas & pranayama), att stärka nervsystem och hormonsystem för att klara mer stress och att meditera för att hitta tillbaks till dig själv och ditt inre ljus som ger vägledning när du beslutar i din vardag.

Avstressningsyoga hålls som en kurs på 4 gånger (1 tim per gång) som en start för dig - vilket ger dig ökad förståelse för vilka faktorer som spelar roll och påverkar i ditt liv. Kursen ger dig möjlighet att skapa en plattform som gör att du kan undvika stress och utbrändhet.

Anmälan gäller samtliga fyra gånger. Ingen drop-in eftersom det bygger på att du är med alla gånger. 

 

Medicinsk yoga - Mediyoga

Yoga som terapi består av lugna kontrollerade yogaövningar som utförs långsamt och i samspel med andningen. Övningarna ger mental avslappning och ökad insikt om kroppens och sinnets samspel, samtidigt som den fysiska flexibiliteten ökar.  Övningarna instrueras för att kunna utföras sittande på en stol lika väl som på mattan. Om du känner dig stel och har problem med att sitta ner på golvet är kanske MediYoga något för dig?
Passet är 1,5 timme långt och består av yogaövningar (asanas), andningsövningar (pranayamas), mantran, avslappning och meditation.  

Mediyoga smärtrelease

Om du lider av migrän eller stresshuvudvärk kan mediyoga/kundaliniyoga vara verksamt för dig. Yogan kan även ge lindring vid andra kroniska smärttillstånd. Passet är 1 timme långt och består av yogaövningar (asanas), andningsövningar (pranayamas), mantran, avslappning och ibland meditation. Yogaövningar, asanas vi gör kallas “lilla ryggpasset” och tar ca 20 minuter av tiden i anspråk.
Det jobbar på muskler och energibanor längst hela ryggraden upp till nacken för att avhjälpa migrän men också annan huvudvärk. Övningarna är enkla och stärkande och kräver ingen tidigare vana. Vi går också igenom andra tekniker och övningar för att lindra smärta. Du som vill får med dig instruktioner till “lilla ryggpasset” hem för att kunna utföra de enkla övningarna själv mellan våra träffar. 

Ljuvliga lördag

Tre timmar med underbar yoga, avslappnande meditationer och sköna gröna drinkar i pausen. För både erfarna och nybörjare!  Testa på vad kundaliniyoga är och om det är något för dig! Instruktioner och genomgångar anpassas efter deltagarna vilket gör att du kan vara helt ny för kundaliniyoga och ändå känna dig hemma!

Kom-igång

Varje termin håller vi minst en "kom-igång" klass. Under tre timmar får du lära dig mer om intoning och uttoning, grundtekniker inom kundaliniyoga såsom rotlås, nacklås, eldandning och kopplingar mellan nervsystem, endokrina körtlarna och yogaformen. Vi gör ett pass (kriya) med avslappning och meditation. Du får med dig dokumentation på passet hem.

Prova på

I början av varje termin har vi ett tillfälle för dig som aldrig varit hos oss - pröva en klass och ta en skön grön drink och träffa oss som arbetar här. Inga förkunskaper behövs. Kom i mjuka kläder - allt annat finns att låna.

Anmälan görs via TimeCenter